CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Monday, November 22, 2010

Begedil-gedil daging..classsssss

Hem ini cerita weekend tadi,Disebabkan en.hubbyku bekerja dari 7.00 am dan akan balik pukul 7.00pm,tersangat la bosannya.Dari pagi mengemas rumah,basuh kain baju dan bermain bersama puteri dan puteraku.
Siap semua kerja suapkan makan untuk mereka berdua,aku cuma masakkan nasi ayam ringkas jer ntuk diorang,x derla kuah kicap dan kuah cili.Lepas je makan diorang tidur.Tinggalla aku termanggu-manggu.Tiba-tiba en.hubbyku telefon,minta aku masak rendang daging dan begedil.(ini kes daging korban yang terlambak dalam peti ais)
Hem jadi menu malam tuh bayam masak air,rendang daging campur nasik impit dan begedil daging..Ha..ha..
Dalam bnyak-banyak makanan kat atas nie paling sedap,paling mudah nak masak ialah begedil daging la.Pada kengkawan yang bukan orang jawa macam aku,mesti cubaa..(Resepi nie aku dapat dari adik iparku Azura..he..he..)









Ha..ini bahan-bahannya

1)kentang yang dah siap direbus.(utk makan 2 orang 5 biji kentang sahaja)
2)kentang yang direbus hendaklah dilenyek
3)Daging hendaklah dikisar (ikut suka nak letak banyak @ sikit)
4)Daun sup dihiris halus.
4)Bawang merah dihiris dan digoreng.
5)Sedikit tepung jagung,siap campur dengan sedikit garam.
6)1 biji telur dipukul

Cara membuatnya
Semua bahan tadi dimasukkan kedalam kentang yang telah dilenyek.
uli rata cam nak buat cok kodok tuh dan bulat-bulatkan dia ikut citarasa.
selepas itu pukul telur,celupkan begedil tuh dalam telur dan goreng.
dah boleh makan.
Selamat mencuba resepi yang ringkas dan enak ini..

No comments:

Post a Comment